PENGHASILAN BAHAN DARIPADA OBJEKTIF
KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
objektif .1.1
|
mendengar, mengecam,
mengajuk dan menentukan arah bunyi dalam persekitaran dengan teliti dan
betul;
|
tajuk bahan:
|
cerita sang kerbau
dan sang buaya
|
Kesesuaian
bahan dengan kemahiran :
|
bahan video ini
menceritakan mengenai seekor kerbau yang bantu sang buaya dari bahaya, tetapi
sang buaya yang tidak mengenang budi telah menerima akibat dari perbuatannya.
|
Ayat tunggal ;
|
ingat, jangan,……
|
objektif 1.2
|
mendengar, mengecam,
mengajuk dan menentukan arah bunyi dalam persekitaran dengan teliti dan
betul;
|
tajuk bahan:
|
bila besar nanti-upin
ipin
|
kesesuaian
bahan dengan kemahiran:
|
mengesahkan tentang
cita-cita upin-ipin dan rakan-rakannya.
|
kata kerja:
|
menggaul, membantu,….
|
objektif .2
|
mendengar,
memahami, dan menyebut bunyi bahasa iaitu abjad, perkataan, frasa dan ayat
dengan betul;
|
tajuk bahan:
|
gambar buah buahan
tempatan
|
kesesuaian
bahan dengan kemahiran
|
1.
Guru menanyakan
soalan kepada murid mengenai jenis-jenis buah.
2.
Menanyakan
pengetahuan sedia murid.
3.
Menunjukkan
gambar buah-buahan tempatan dan bukan tempatan.
4.
Menunjukkan
contoh buah yang boleh disentuh oleh murid, contoh: buah betik.
|
kata nama:
|
rambutan, langsat,jambu,belimbing,
|
KEMAHIRAN MEMBACA
KEMAHIRAN MENULIS
objektif.1.1
|
melakukan aktiviti pramenulis
dengan betul;
|
tajuk bahan
|
membentuk dan melakar corak
|
kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
menyambung garis putus-putus untuk membentukkan corak yang diberikan
oleh guru.
|
corak
|
Murid menyambung garis putus-putus sehingga selesai.
|
objektif.1.2
|
melakukan aktiviti pramenulis
dengan betul;
|
tajuk bahan
|
Membentuk garisan yang
menyerupai bentuk huruf dengan kemas dan jelas.
|
kesesuaian bahan dengan kemahiran
|
-
Melatih koordinasi tangan murid
-
Untuk melatih murid melakar huruf dengan
mudah, kemas dan jelas
|
abjad A dan a kecil
|
murid melakar huruf A besar dan a kecil mengikut nombor yang
diberikan.
|
No comments:
Post a Comment